Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2014
Als je van winkelen houdt kun je in Visp en Brig goed terecht. Verder hebben
beide plaatsen niet zo heel veel te bieden. Onze voorkeur gaat meer uit naar
de kleinere plaatsjes zoals Raron en Gampelsteg, die vanaf de camping per
fiets bereikbaar zijn.
Het is een mooie fietstocht door het dal van de Rhône als we door diverse
kleine dorpjes komen; met name spreekt Raron ons aan vanwege haar
gezellige en knusse straatjes en huizen.
Connecting Europe
Het aardige is, dat de boormachine, waarvan hier een prachtig schaalmodel
staat, twee kilometer verderop bij St.Germain in het echt te zien is. Het is een
ongelooflijk grote machine, waarbij de vrachtwagens er omheen in het niet
vallen.
Met dit apparaat bouwt men in acht jaar tijd de tunnels van Raron naar Frutigen
met een gezamenlijke lengte van 34,6 km. Het geheel is in 2007 klaar.
Voordat we Zwitserland weer verlaten maken we een wandeling van een dag in
het Lötschental. We overnachten in de bergen aan het eind van de weg, die op
een gegeven moment domweg ophoudt.
Als je op de parkeerplaats blijft staan is het weliswaar een stuk goedkoper,
maar de plek, die we daar hadden was alleszins de moeite waard, of niet
soms? Er zijn douches en dergelijke en er is een soort receptie, waar je voor de
volgende dag brood kunt bestellen.
We wandelen naar de Grünsee met kristalhelder water en komen na een paar uur aan bij de Gletschertor, een stukje
natuurschoon gevormd door een fraaie poort van ijs. Het einddoel van deze dag is de Anenhütte. Vanaf hier hebben
we een mooi uitzicht over het gehele dal.
Brig
Raron
Voordat we in Raron zijn, komen we bij het grote infocentrum van de Lötschberg-
Basistunnel BLS. Hier laat men uitgebreid zien hoe een spoorwegtunnel wordt
aangelegd en wat voor een gigantische boormachine men nodig heeft om 33
meter per dag te boren. Aan de hand van allerlei films, dia's en videomateriaal
krijgen we een duidelijk beeld hoe één en ander in zijn werk gaat.
Het zit er dan al weer op. We gaan met de autotrein van Goppenstein naar
Kandersteg, omdat we dat ook wel eens willen meemaken. Het kost normaal
25 ZwFr. maar met een kortingsbon brengt de trein ons in een kwartier voor
19 ZwFr. naar de andere kant van de bergen.
De wagons zijn niet overdreven breed, maar het lukt net.