Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2020
Camp on Tour
Duitsland - Meckelenburg-Vorpommern 2006
Meestal rijden we Hamburg voorbij maar deze keer niet.
Met de U-bahn piepen en knarsen we 's morgens om half vijf naar de Landingsbrücke. Een klein eindje verder is het al gezellig druk op de Fischmarkt. Daarna lopen we terug naar de camperplaats en komen door de fraai gerestaureerde oude wijk Speicherstadt. De meeste pakhuizen zijn nog steeds in gebruik bij tapijt-importeurs.
We rijden door Schwerin met zijn imposante slot waar Prins Hendrik, de echtgenoot van Koningin Wilhelmina, is geboren.
Wanneer we de kustlijn volgen komen we in Ostseebad Kühlungsborn. Dit is het begin en eindstation van "Molli" de smalspoor locomotief die al vanaf 1886 de zomergasten naar het strand brengt.
Het lijntje loopt van Bad Doberan via Heiligendamm (de witte stad aan zee) naar Kühlungsborn. Op het station in Kühlungsborn heeft men een leuk museum over "Molli" ingericht.
Via Rostock komen we in Seeheilbad Graal- Müritz met zijn Seebrücke en de typische strandkorven op de Duitse stranden.
Dan komen we in de Hanzestad Wismar. Een heel gezellig en mooi stadje. Ondanks de zware verwoestingen heeft Wismar nog 400 monumenten zoals het 100 x 100 m. grootste marktplein aan de Oostzee en de langst bewaard gebleven kunstmatige waterloop.
De schiereilanden Fischland, Der Darß en Zingst vormen het Nationalpark Vorpommersche Boddenlandschaft. Het gebied heeft voor ons een Deens uitstraling en een prachtige natuur.
Je kunt hier heerlijk fietsen langs de kleine popperige haventjes en langs de Bodden (Binnenzee). Leuk en een bezoekje waard zijn de vele galerieën. Vanaf Prerow is het nog 5 km fietsen over de bospaden naar de vuurtoren. Hierin is het Natureum Darßer Ort gehuisvest met tentoonstellingen over de dieren in dit Nationale Park zoals de kraanvogels, de verschillende steen- en schelpensoorten en een aquarium met vissen die in de Ostsee leven.
Prerow is een langgerekt stadje met o.a. een Seebrücke en een Seemannskirche. Vanuit het haventje vertrekken diverse soorten boten voor een tocht over de Bodden. Aan de overkant van de haven kun je heerlijk neer ploffen bij Seegasthof & Hotel om lekker te eten. Binnen is de inrichting erg apart en sfeervol.
Op de punt van het schiereiland Zingst bij Pramort overnachten de kraanvogels jaarlijks vanaf september tot november.
Overdag eten zij zich vol om zich voor te bereiden op de trektocht naar het zuiden. Rond Gr. Mohrdorf staan diverse schuilhutten om de kraanvogels te observeren.
We wilden overnachten in de haven van Stralsund met op de achtergrond een mooi decor van de bakstenengebouwen, kerk en pakhuizen in het oude centrum en een grote driemaster, maar vanwege een disco zijn we doorgereden over de brug naar het eiland Rügen. Dan zit ons weekje er helaas alweer op en gaan we rechtstreeks terug naar Nederland. We komen hier beslist terug. We hebben lang nog niet alles gezien want waar we helaas niet aan toe zijn gekomen is het verderop gelegen Mecklenburgse merenplateau.