Le Trétien Op de terugweg komen we toevallig in het centrum van dit dorpje. Het lijkt erop alsof men hier nog nooit van toeristen gehoord heeft. Je proeft de sfeer van het ongedwongen rustige Zwitserse leven. Volgens ons wordt iedereen hier minstens honderd. Nog even een afbuiging gemaakt naar de Gorges du Durnand in Les Vallettes omdat de Gorges du Trient gesloten was. Na Martigny en Charrat gaan we op zoek naar Les Chénes. We hebben gelezen, dat bij dit dorp de boomgaarden zijn waar de 'peren in de fles' vandaan komen. Eigenlijk vragen we ons allemaal af hoe ze dat toch doen. We slagen erin de eigenaar van een dergelijke boomgaard op te sporen en hij is bereid ons er naar toe te brengen. Hij legt ons uit, dat het gehele proces erg arbeidsintensief is en daardoor erg duur. Zo gaat het dus.
Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2014
Camp on Tour
Zwitserland / Wallis vorige vorige volgende volgende Homepage Zwitserland Homepage Zwitserland
Maar eerst rijden we naar Champéry in het Val d'Illiez; daar is een Euro-relais, waar je voor 15 ZwFr (fl. 21,=) mag overnachten te voldoen bij de plaatselijke buurtsuper. Het Euro-relais levert water en electriciteit en biedt de mogelijkheid om de vuilwatertank en het chemisch toilet te legen. Direct ernaast is een 125 persoons kabelbaan, waarmee we ons de volgende dag naar een hoogte van 1800 meter laten brengen. De terugweg doen we lopend in vijf uur; dat is inclusief een tussenstop bij een krakkemikkige berghut annex restaurant, waar de kippen onder de tafels door lopen, waardoor er wel een heel gezellige ongedwongen sfeer hangt. Tijdens de afdaling zien we af en toe een andere wandelaar en verder enkele kuddes koeien, geiten en schapen en mountainbikers. Dergelijke fietsen zijn in het dorp te huur.
Zwitserland is het land van de treinen. Waar je ook komt, bijna elk dal heeft zijn eigen (vaak particuliere) spoorbaan. Het is dan ook een prachtig land om per trein door heen te reizen.
Als je Wallis goed wilt bekijken, moet je telkens het Rhônedal verlaten en één van de zijdalen intrekken. Het is heel interessant om even te stoppen in Troistorrents. Drie prachtige oude molens zijn bewaard gebleven en te bezichtigen. In Monthy ligt één van de oudste overdekte houten bruggen van Zwitserland. In Les Marecottes vinden we een plekje op een kleine camping, uiteraard direct grenzend aan een spoorlijn, waar elk half uur de Mont-Blanc-Express voorbij komt. In Les Marecottes bevindt zich een dierentuin met een openlucht zwembad, dat is uitgehouwen in de rotsen. We gaan met de M.B.E. via Finhaut naar Le Chatelard. Daar rijdt naast een grote electriciteitscentrale een treintje, dat aan een kabel omhoog wordt getrokken met een stijgingspercentage van maar liefst 87%. Bijna een lift dus! Om helemaal boven te komen moeten we flink dokken: fl. 56,= pp. Als we van drie spoorbanen gebruik hebben gemaakt komen we bij een gigantisch stuwmeer. Van hier uit kunnen we mooi de Mont Blanc zien, die echter helaas na verloop van tijd achter de wolken verdwijnt. We reisden vandaag met de vier treinen, die op deze ansichtkaart staan afgebeeld.
De zijdalen van het Rhônedal
We trekken verder het Rhônedal in naar Sion, te herkennen aan de twee burchten bovenop de rotsen. In het begin van het Val d'Herens vinden we een prachtige Euro-relais met uitzicht over Sion.
Via de Links Rheinische Route zijn we naar Bazel gereden en hebben bij Le Bouveret een mooie camping gevonden tegenover het Swiss Vapeur Parc. Daar vind je diverse minitreinen, die door een leuk aangelegd landschap rijden, Leuk voor kinderen en voor "volwassen kinderen", omdat je ook zelf op de treinen mee mag rijden. De camping, Rive Bleue (aangegeven als Euro-relais plaats), kost f. 43,= voor ons tweeën, waarmee gelijk wordt bevestigd, dat Zwitserland niet echt goedkoop is. De prijs is wel inclusief twee kaartjes voor het naast de camping gelegen grote openlucht zwembad.